Eerste Nederlandse praktijktest met waterstof c.v.-systeem

Eerste Nederlandse praktijktest met waterstof c.v.-systemen

HSF neemt deel aan de eerste Nederlandse praktijktest van waterstoftechnologie voor woningen. De drie maanden durende test vindt plaats in een proefopstelling van EnTranCe op het terrein van de Hanzehogeschool Groningen. In de proeftuin worden drie waterstof c.v.-ketels getest met waterstofleidingsystemen van HSF. De resultaten moeten een veilige werking in woonwijken helpen garanderen en een grootschalige toepassing van waterstof mogelijk maken.

Proefopstelling intern met de drie type leidingen (koper, RVS en multilayer kunststof) van VSH. Foto: HSF.

Waterstof is een kansrijk alternatief voor aardgas. Diverse fabrikanten brengen installatietechnische producten op de markt die geschikt zijn voor waterstof. Maar hoe werken ze in de praktijk? Welke technische infrastructuur is nodig voor een veilige werking in de bebouwde omgeving? Om dat soort vragen te beantwoorden, start EnTranCe binnenkort een test met c.v.-ketels (Bekaert) en leidingsystemen (HSF, VSH) die geschikt zijn voor waterstof. De uitkomsten worden primair benut voor de eerste waterstofwoonwijk van honderd woningen, Nijstad-Oost in Hoogeveen, waarvan de bouw al in 2021 moet starten.

Functioneel testen

“Wij zijn blij dat we in dit testproject kunnen participeren”, zegt Alexander Barendregt, Project Manager bij HSF. “Het is een volgende stap in de transitie naar een aardgasloze energievoorziening en er is veel belangstelling voor deze praktijktest, ook vanuit het buitenland.” Vorig jaar had HSF al een wereldprimeur met de KIWA prestatieverklaring voor vijf gasnetproducten overeenkomstig de nieuwe keuringseis KE 214 voor waterstof. “Maar nu gaan we functioneel testen of deze producten als compleet leidingsysteem veilig werken.” HSF levert de externe leidingen en zusterbedrijf VSH de interne leidingen voor de duurtest. Beide bedrijven zijn onderdeel van Aalberts.

Interne én externe leidingen

De test vindt plaats in drie containers met c.v.-ketels die vanuit externe tanks van waterstof worden voorzien. De c.v.-installaties hebben een zelfde leidinglengte, maar een verschillende binneninstallatie, om zo variabel mogelijk testdata te kunnen vergaren. Ze zullen drie maanden met intermitterende cycli draaien. “Wij testen het waterstoftransport vooral op veiligheid en letten op zaken die eventueel optreden, zoals drukverlies, lekkages en geluidsoverlast.”

Dit bericht is geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink.

Reacties zijn gesloten.